Isnin, 15 Mac 2010

OH BUMI KU



PERNAH dengar istilah Babylon? Jika ya, pasti anda mengetahui susur galur sejarah sebuah bandar purbakala yang musnah ratusan tahun dahulu. Bagaimana pula dengan kemalangan atau detik hitam yang berlaku di tapak menjana tenaga nuklear Chernobyl, Kesatuan Soviet, berdekatan Ukraine?

Lakaran sejarah ini sudah lama berlalu, namun kesannya masih boleh dilihat dan dirasai sehingga sekarang. Paling buruk ialah kesan terhadap populasi penduduk setempat sehingga meragut banyak nyawa, ternakan, mengubah struktur geografi, menyebabkan kecacatan kekal dan penyebaran penyakit.

Mampukah bumi bertahan atau berjaya mengharung survival ekosistem? Apakah saki-baki yang masih wujud daripada sistem industrialisme? Apa pula yang paling cepat akan hancur dan reput serta haiwan apa yang mampu hidup?tidak meramalkan perubahan cuaca dan suhu pada masa akan datang tetapi menggambarkan apa yang bakal berlaku pada bangunan, kemudahan dan sesebuah bandar jika tiada manusia menjaga dan menyelenggara."

"Terdapat terlalu banyak contoh dan kejadian yang memberi kita sedikit sebanyak bayangan apa yang berlaku setiap kali sesuatu bencana alam melanda dan akibatnya adalah satu malapetaka yang cukup malang,"

Taufan, ribut, tsunami, banjir, letusan gunung berapi dan gempa bumi merupakan antara kejadian alam yang tidak dapat dihindari.

Apa juga punca manusia lenyap dari muka bumi, itu tidak penting. Ini kerana ia adalah kejadian yang tidak dapat dielakkan.

bangunan pencakar langit yang dibiarkan untuk ratusan tahun akan menjadi sebahagian daripada ekosistem yang menegak, tanpa perubahan. Dihuni oleh kepelbagaian haiwan-haiwan seperti burung, rodensia dan tumbuh-tumbuhan, kebanyakan daripada haiwan ini boleh hidup tanpa manusia




Bilangan haiwan liar akan bertambah memandangkan manusia tidak lagi memburu atau menganggu habitatnya.Haiwan-haiwan domestik seperti kucing dan anjing atau yang telah dikurung dizoo kembali bermaharajalela di hutan rimba dan hutan konkrit.

"Ada sesetengah haiwan yang sebelum ini bergantung kepada manusia seperti lembu, kambing dan anjing, terpaksa belajar untuk hidup dalam habitat liar. Mungkin ada juga yang tidak berdaya dan akhirnya mati,"

Sungai-sungai di seluruh dunia membesar kerana paras air laut meningkat sehingga menjejaskan kedudukan negara Belanda dan juga kota London yang terdedah kepada bahaya ditenggelami air. Jambatan akan hilang daripada pandangan termasuk bangunan-bangunan bersejarah.

Terowong di bandar metropolitan New York bertukar wajah kepada sebuah laluan air. Beruang dan kawanan kerbau pulang ke dataran Great Western dan saksikan juga keadaan Tembok Besar China, Piramid dan Menara Eiffle.

Memandangkan umat manusia tidak membina bangunan di kutub utara dan selatan, tidak banyak perubahan berlaku di sini kecuali kesan pembebasan gas rumah hijau,"







Tiada ulasan: