Khamis, 18 Mac 2010

MEMORI





Hari ini boring sesangat la... duduk termenong mengadap komputer didalam bilik yang sejuk dan sepi.. entah apa yang aku fikirkan pun tak tau... kosong dan tasawwur (pandangan) ku tidak ada titik noktah. aku mengelamun dan menerawang kenangan silam, ohhh bosan nya hidup tanpa sesuatu pekerjaan yang boleh aku lakukan. Sepanjang waktu hanya tugas-tugas house wife jer aku lakukan sampai dah tak de apa yang akan aku buat lagi. Sedang aku mengelamun sendirian, aku dikejutkan oleh suara jeritan dari luar..aku ingatkan siapa la agaknya.. segera aku menjengah jendela pintu untuk melihat sesuatu apa yang telah berlaku.." Oii sialan ko, apa yang telah anak ko lakukan ha. ko tengok ni, habis tong sampah aku dah kena bakar. anak ko ni memang dah kurang ajo, anak setan, mak bapak tak tau jaga anak, beranak jer pandai, dan bla bla bla lagi pun aku tak paham," ehh ehh senangnya dia kata anak aku macam tu..

. aku dah ajar dah anak aku, tak kan dia kurang ajar lagi kut... tak tahu hujung pangkal aku keluar rumah untuk melihat apa yang berlaku.. " heiii betina, ko tak nampak ker tong sampah aku terbakar! ni mesti anak ko punya pasal.." ehh apa hal lak ni.. dengan gaya terperanjat dan terpana..aku pun tanya la " kenapa kak.. apa yang telah berlaku ni.. saya tak paham lah" sambil tu mataku melihat asap hasil kebakaran didepan rumah ku dan rumah jiran-jiran yang lain.. memang ada kebakaran, tapi tak lah seteruk mana pun, cuma kebakaran rumput ditepi jalan sahaja. " ha ah ko ni mata buta ker,, tu cuba ko tengok tong sampah aku dah kena bakar.. ni anak ko la punya kerja" Amboi sedapnya bahasa makcik sekor ni....dia ingat aku ni apa! senang-senang jer nak tengking aku...itulah bahananya kalau kita dah ikut telunjuk syaitan... aku salah satu darinya.. sifat pemarah aku tidak dapat dikawal lagi." OOOOIIII cik kak cakap tu jangan ikut sedap mulut jer...fikirlah dulu sebelum nak tuduh-tuduh orang... entah sapa la yang bakar tong sampah awak tu,,,nak kata anak aku yang bakar... eh tolonglah sikit anak aku pun sekarang ni tak de kat umah la... dia ikut bapak dia pergi taman bunga tau tak! jangan nak pakai semborono jer.. ingat anak aku tu jahat sangat ker...apa ko tu punya anak moleh no ker.. tolong jaga bahasa cik kak oiii... Ini kah contoh teladan bahasa dari seorang bekas pesara guru yang mendidik anak muridnya...bercakap kesat pada orang...ko ingat ko dah baik sangat ker... cikgu apa kebenda!... bodoh sombong, berlagak, ko ingat ko besar sangat, terhormat sangat ke" bla bla bla aku pun dah nak sawan...lupa diri sebentar...sampai satu tahap terjelepuk aku terduduk mengeletar seluruh tubuhku menahan kemarahan.


.
Memang sebelum ini aku tidak pernah melakukan perkara begini kepada orang, aku tidak pernah bersengketa dengan sesiapa pun.. malah kadang-kadang aku lebih mengalah dari terjadi pergaduhan sesama jiran..sampai satu tahap aku terus tersedu menahan tangisan pilu... kenapa terjadi demikian, dan akhirnya sejak peristiwa itu berlaku aku mula kurang bercampur dan mendampingi jiran tetangga.. aku selesa berdiam diri di rumah dan tidak lagi mau mencampuri urusan jiran tetangga ku...... walaupun kadang-kadang tekanan dan kebosanan menguasai diriku.. aku rasa lebih baik begini dari aku melakukan kesilapan..


.
Ehhhh apa yang aku angan kan ni....kesitu pulak aku mengimbau kenangan lalu... kenangan yang hampir berlalu selama lebih 18 tahun..oooo lama tu...kini aku teringat kan kakak yang aku tengking dulu.. entahlah kenapa yer.. mungkin aku rasa bersalah,,,, maklumlah semasa pertelingkahan itu aku tidak sempat memohon kemaafan darinya.. Sekarang ini aku telah berpindah ke daerah lain dan tidak mungkin dapat menemui beliau lagi... tapi aku pasti suatu hari nanti aku akan bertemu dengannya untuk menjernihkan keadaan. Semoga tuhan memperkenankan doa ku... Aku juga ingin memohon maaf dan aku tahu aku hanya insan biasa yang tidak lepas dari berbuat silap...

Tiada ulasan: