Sabtu, 20 Mac 2010

NYONYA OH NYONYA

Aku tidak mahu diriku terjadi seperti hamba Allah ini.Selagi
berupaya aku akan berusaha .....



Hari ini aku berjogging keliling taman perumahanku seminggu empat kali aku berjalan untuk kesihatanku yang selama ini kurang berupaya.Mintak pada Allah agar kesihatan ku akan pulih seperti dahulu.. Kesakitan dari pembedahan ku sudah hampir satu tahun masih juga terasa lagi peritnya.

Aku pusing keliling taman,terjumpa seorang Nyonya yang aku kira sudah lanjut usianya.Lebih kurang mungkin dalam lingkungan lapan puluhan. Terinsut-insut dia melangkah kakinya bertongkat kayu. Aku kagum dengan semangat jati diri Nyonya itu.Aku bertanya "Auntie dulu sakit apa! sampai jalan pun tidak kuat" ahakz aku pula bertanya soalan bodoh..

Tapi Nyonya itu menjawab dengan lembut sambil tersenyum padaku.." Ayooo Wa lulu aala sakit itu setelok ma.. Wa talak moleh nyalan punya ,Wa ala masuk ICU. sikalang Wa sulah ala baik ma.."kekeke aku ketawa bila dengar Nyonya itu bercakap walaupun tutur katanya hampir aku tidak faham.

Mmmm aku rasa kagum dan kaget dengan semangat Nyonya itu.. walaupun dia sudah tua dan jalan bertongkat tapi Nyonya itu tidak menurut kata hatinya yang dia itu sakit.. Mungkin kerana setiap pagi Nyonya itu berjalan mengelilingi taman perumahanku.. kesihatan dia semakin pulih.

Kesimpulan aku dapat dari Nyonya itu.. Kesihatan kita adalah kegembiraan kehidupan kita walaupun kita dilanda berbagai-bagai halangan..Jangan kita turutkan hati nanti merana badan dan belum cukup tua kita dah merasa tua.....

Tiada ulasan: