Selasa, 4 Mei 2010

MENTAL ILLNES

Gambar hiasan....



Cerita anak aku sebagai seorang doktor yang pernah merawat seorang pesakitnya...

Pesakit datang dan duduk di atas kerusi..

Dr Nadia:
Selamat malam
Encik sakit ape?
boleh saya tolong dan ubatinya..

Pesakit:
Waalaikumsalam Cik Doktor yang cantik!.
Sebenarnya saya ni kan doktor saya telah terlalu banyak makan kuih apam.. lantaran
terlalu banyak makan la badan dan urat-urat dalam tubuh saya sakit-sakit dan
bisa-bisa...

Dr Nadia:
Mmm baiklah Encik.. hulurkan tangan,biar saya periksa tekanan darah dan denyutan
nadi encik dahulu...

Pesakit:
Amboi lembutnya jari dan tangan doktor ni... boleh saya pegang sebentar.. pesakit dah
mula ulat bulu naik daun....

Dr Nadia:
Encik kan sakit... biar saya periksa dahulu.. sebagai seorang pegawai perubatan saya
perlu memeriksa pesakitnya agar pesakit itu cepat sembuh...

Pesakit:
Ok la doktor... doktor ni sudah kawin ke belum?..sambil mata menjeling dan
memerhati apa yang dilakukan oleh Dr Nadia.

Dr Nadia:
Saya sudah bertunang... konon la sebab tak nak layan pesakit yang sorang ni dah lain
macam gatalnya....dalam hati menyingga rasa nak suruh je mamat ni keluar..

Pesakit:
Oh ya doktor!.. saya ni sebenarnya sakit apa?...lain macam jer... seluruh tubuh saya
bisa-bisa tapi bila jumpa doktor bisa-bisa itu telah mula hilang hehehe...

Dr Nadia:
Sekejap yer encik.. sabar tau saya tengah memeriksa encik la ni... saya gembira jika
pesakit saya sembuh.. sambil Nadia mengepam tekanan darah dan memeriksa nadi
pesakit itu.

Pesakit:
Doktor doktor...semalam saya makan kuih apam sampai terjatuh dari atas katil tau..
sebab isteri saya menolak saya.. hilang selera saya, itu la sebabnya sekarang pinggang
sakit sangat.. please doktor tolong periksa pinggang saya boleh tak!...

Dr Nadia:
Mmmm macam ini jer la encik.. saya rasa encik perlu membuat pemeriksaan lanjutan
daripada doktor pakar yang arif tentang penyakit encik ni.. saya tidak boleh membuat
sebarang keputusan sebab penyakit encik ni sudah tahap kritikal...

Pesakit:
?????????????? saya sakit dah kronik ke doktor?? matilah saya kalau camni...
tak dapat lah lagi saya nak makan kuih apam isteri saya lagi....

Dr Nadia:
Ok encik pergi ke kaunter depan dan sahkan yang encik akan mendapat rawatan
pakar.. nanti saya akan buatkan surat susulan untuk encik yer......

Pesakit:
Doktor mana yang harus saya temui! cik doktor...

Dr Nadia: Nanti encik pergi jumpa dengan doktor pakar mental illness..kat situ nanti encik
akan mendapat rawatan terapi yang bagus yer..

Pesakit:
Ape?????? doktor kata saya sakit jiwa??.......

Dr Nadia:
Bukan sakit jiwa encik tapi jiwa encik yang sakit...........

Dipendekkan cerita anak aku kata pesakit itu sebenarnya mempunyai satu penyakit terlalu ghairah dan mengemari perilaku seksual luar kemampuan atau sex mannax.....

Kadang-kadang merawat pesakit seorang doktor perlu punya ketahanan mental dan kesabaran dengan kerenah pesakit yang dirawatnya...Adakala pesakit itu boleh mencederakan doktor juga bila ianya diluar kawalan..

Cerita ini sebenarnya tidak mempunyai sebarang kaitan kepada sesiapa.. sebenarnya peristiwa
ini dialami oleh anak aku sendiri dan menceritakan kepada aku..... cuma kadang-kadang cara penulisan aku sedikit berbeza dari cerita sebenar kerana kita pun kadang-kadang tersilap menceritakan perihal dan lakunan itu...

.......................................................................................................

2 ulasan:

kedai buku perintis berkata...

salam sb

apa kabar
diam menyepi
umah saya yang berchat baru tak sudi datang,,,,heheheheh
nampaknya dokter2 wanita kena ada seni mempertahankan diri...
ramai yang dapat sakit ni....

SEKALUNG BICARA berkata...

wksalam..

Itula pasal zeza...
kecut perut sya bila anak ceritakan
peristiwa tu kat saya..

bahaya lelaki camni.....