Khamis, 26 Mei 2011

KEUNIKAN CIPTAAN PAKAR-PAKAR ARKITEK DAN JURUTERA DUNIA YANG MENGAGUMKAN

1. Millennium Dome, London, Tahun 2000

Rekaan oleh the Richard Rogers Partnership dan jurutera Buro Happold, bersais 365 meter dengan puncaknya mencapai 100 meter. Ketika ini tenda raksasa seukuran titanic ini masih merupakan sesuatu yang sangat impresif dilihat dari rekaan dan dimensinya.




2. Blur, Expo 02, Yverdon-les-Bains, 2002

Pavilion sensasional ini diREKA oleh arkitek-arkitek New York, Diller + Scofidio, duhulunya merupakan bintang di acara Switzerland’s Expo 02. Gaya ayunan kucing dari besi tensil, dengan tinggi 20 meter dan panjang 100 meter, mengumpul di hujung dermaga yang dibuat dari baja dan kaca di atas Lebah Neutchatel. Di dalamnya, 30 ribu water jet menciptakan kabut awan yang tidak pernah berhenti.



3. Serpentine Pavilion, London, 2002

Pavilion indah ini direka oleh arkitek Toyo Ito dan jurutera Cecil Balmond, dibina sebagai acuan suatu senibena di masa depan, dimana batasan dinding-dinding, lantai, langit-langit, interior, dan eksteriornya seolah menyatu. Istilah zaman sekarang, canggih dan minimalis.



4. 30 St Mary Axe, London, 2003

Awalnya "ketimun" milik Norman Foster ini dikagumi sekaligus dikeji . Kebanyakan terpesona oleh bangunan pejabatnya ini, mestipun beberapa kali mewakili kementerian dari kotanya. Disini terdapat skygardens yang mempesona dan restoran ternama yang termashur.



5. European Southern Observatory Hotel, Cerro Paranal, Chili, 2003

"Hotel" ini untuk para ahli astronomi yang bekerja di gurun Atacama, merupakan gabungan yang sempurna antara senibena dan landscpae, dari model Munich, Auer dan Weber, serta jurutera Mayr dan Ludescher. Geometrik dinding-dinding batu merah yang cantik membentuk halaman gaya biara dan pura, di belakangnya ruangan-ruangan yang berbaris banyak.



6. Beijing National Stadium, Beijing, 2008

Stadium berkapasiti 80 ribu tempat duduk ini direka oleh arkitek-arkitek Swiss Herzog and de Meuron dan juga artis Cina, Ai Weiwei, merupakan bangunan landmark bagi acara Olimpik 2008. Terdiri dari dua bangunan utama, salah satunya berada di dalam lainnya: suatu mangkok batu raksasa berwarna merah untuk tempat duduk dikelilingi oleh "sarang burung" baja raksasa.



7. Stasiun Kereta St Pancras, London, 2007

Merupakan kebangkitan luar biasa dari hujung penghabisan rel zaman Victorian Gothic, ketika ini ianya merupakan salah satu stadium terbesar di dunia. Alastair lansley memimpin pasukannya selama lebih dari satu dekad, merubah gaya senibena abad 19 dan menjadikannya rumah bagi kereta-kereta pantas abad 21. Di sini juga terdapat hotel dan flat penthouse bagi yang ingin bermalam.



8. Le Viaduc de Millau, Aveyron, 2004

Jambatan yang indah dan mengagumkan ini melewati Lembah Tarn di selatan Perancis. Direka oleh jurutera Michel Virlogeux dan Norman Foster, jambatan Viaduc de Millau ini paling indah dilihat dari puncak sebelah lembahnya, terutama ketika hujung-hujung tiang jambatannya muncul di antara awan-awan di musim panas. (Baca selengkapnya di sini)




9. Neues Museum, Berlin, 2009

Setelah 10 tahun rekaan senibena yang memenat kan, bangunan budaya abad 19 yang ditutup tahun 1939 ini kembali dibuka dan menjadi popular. Direkacipta semula secara kompleks dan inteligent oleh arkitek Inggris David Chipperfield, yang tidak menghilangkan bentuk asal bangunan klasiknya mestipun harus disesuaikan dengan perkembangan teknologi ketika ini.


10. Burj Dubai, Bangunan Tertinggi di Dunia, Segera Diresmikan

Tingginya yang menjulang ke langit hingga 818 meter, perbandingan dengan bangunan Empire State Building plus Chrysler Building di atasnya. Direka oleh Adrian Smith da Bill Baker dari Chicago, al-Burj memiliki 160 lantai kamar hotel, apartment gaya Armani dan perjabat.




******************

1 ulasan:

kiEyn kiNah berkata...

unik gle.....