Jumaat, 10 Disember 2010

BUANGLAH RASA EGO YANG TERLAMPAU


Waktu solat ku angkat takbir
tatkala niat ku iringan bersama kiam
lalu ku dengar keriyuhan
diruang tamuku
suara keras dan binggit menerjah telinga
sedangkan aku hampir menamatkan hajatku
kini syaitan membisikkan bicara
berhenti dikau hai manusia
engkau dengar apa yang diluar sana
mungkin kamu perlu turut serta
lalu aku dengan mudah turut apa katanya
longlai langkah ku kedepan
apa sudah jadi hai orang di sini
kenapa perlu bertikam lidah
pada perkara yang mudah
bicara dan bersemuka cara berhemah
tidak perlu hingga menjatuhkan maruah
pemikiran yang kusut hina dirasa
kerana egomu engkau
sudah hilang kepercayaan
hilang jati diri dan martabatmu
sanggup engkau letakkan
harga diri ketahap yang
paling hina
Ini la jadinya
sampai bila engkau rasa bangga diri!!
orang lain semua bagi engkau tidak punya apa-apa
bagi engkau orang lain hanya hamba suruhanmu
mengikut telunjuk dan pandanganmu
walau pun pandangan itu tidak munasabah
hasil yang didapati dari musibah
hanyalah pertengkaran dan permusuhan
Ingatlah
tidak kemana mengalah
tidak menjatuhkan martabat diri
jika kesalahan itu diletakkan dengan kesabaran
aku pasti engkau manusia terbilang
muhasabah diri dan istiqamah
kerana rendah diri itu adalah permata
yang senantiasa bersinar
Tapi aku telah gugur
kerana hasutan dan godaan
hingga alpa akan tanggung jawabku
kuabaikan perkara wajib
mudah mengalah
mengikut telunjuk si penghasut
hanya perkara duniawi
aku jerumuskan kendiriku
hingga lupa siapa yang berkuasa
siapa aku
siapa kiblatku
siapa imamku
dan siapa pesuruhku
jika ada keimanan
dan ketakwaan
segala hasutan pasti lenyap
dan kita pasti diangkat darjat
yang lebih mulia disisiNYA....



*******************

Tiada ulasan: