Isnin, 19 Julai 2010

FRESAR HILL DAN BERJAYA HILL... HAMPIR SAMA ..










Belakang Padang Golf




Kawasan Air Terjun Jeriau..





Pintu gerbang jam besar di Fresar Hill






Smokehoouse rumah penginapan



Bangunan bersejarah.. dari tahun 1919 hingga sekarang masih kukuh pembinaannya...




Nak membandingkan bangunan ini di Bukit Tinggi Berjaya Hill hampir sama corak pembinaannya dengan cara bangunan di Fresar Hill..




Lebih kurang dan hampir sama corak pembinaannya.....

Lama betul aku tak pergi melancung ke Fresar Hill. aku ingat masa tu dalam tahun 1975 last aku g sana... namun semua nya masih sama seperti dahulu..untuk menghilangkan strees bolehlah sangat pergi kesini... tapi aduiii mak aiiii perjalanan dari arah Kuala Lumpur ke Bentung mau termuntah hijau dibuatnya sebab jalan dia macam ular kena palu .. tajam2 bengkang bengkoknya... dan jika hendak lebih selesa dari jalan bengkang bengkok kita boleh gunakan jalan melalui Kuala Kubu Baru pun boleh juga....


Perlu ikut jadual perjalanan bila sampai di Gap.. lorong untuk menaiki keatas Bukit Fresar cuma satu lorong saja.. untuk naik keatas sana dari pukul 7.00 pagi dan tamat sampai 6.40 petang, dan untuk turun pun lebih kurang juga.. aku mula sampai hari Sabtu lepas betul2 tepat pada pukul 5.00 petang waktu untuk mendaki .Memang rasa hilang betul tension bila aku menginap di atas sana... sejuk dan segar dengan jauh dari hiruk pikuk kebisingan di bandar...



********************************

3 ulasan:

noorss_kasih berkata...

yong

aku belum sampai lagi laa kat sana... sejuk ke ... nak pergi jugak laa satu hari nanti...

SEKALUNG BICARA berkata...

tak la sejuk sgt Noor seperti di Genting dan Cameron... tapi sunyi dari kesibukan orang ramai... best hilang tension klau ko g sana....

MADiSYAK berkata...

Pengalaman seni foto yang menarik. Bagi aku orang kampung yang tidak pernah ke mana-mana, pengalaman melancongmu itu boleh juga menceriakan jiwaku.