Rabu, 4 Jun 2014

JIKA AKU BUNGA MAWAR




Jika aku mawar, aku ingin mekar,
bunga yang cantik dan wangi
Aku mahu segar dan sempurna
Untuk teman-teman menikmatinya

Aku ingin dipilih sebagai "Ratu Bunga"
Kakak, adik dan sepupuku turut bertanding
Tetapi aku tidak akan bersedih dan mengkritik
Kiranya mereka yang menang

Aku tidak menghirau apa pun sekali warnaku
Seperti tuhan membalut lili, begitulah aku
Aku bergaul bebas tanpa mengira
Kerana warna bukan halangan kami

Aku mahu dicintai kerana aku adalah "aku"
Sekuntum bunga di taman sama-sama dinikmati
Aku mahu dibawa melawat teman yang sakit
Dan menemani selama-lamanya

Jika aku mawar, harapanku
Membawa keriangan mereka yang mencintai
Ya, jika aku mawar, mahu aku berkongsi
Kecantikan dan haruman anugerah Tuhan.....


Louis A, Melsheimer
St. Petersburg, Florida...
Jun 1989

Tiada ulasan: