Selasa, 12 Oktober 2010

KHASIAT PROTIN SOYA - BETUL KE TIDAK BAIK UNTUK LELAKI???


Hari ini aku terasa nak bersarapan Tahu Sumbat cicah sos cili bersama dengan Air Kacang Soya.. Keinginan aku ni memaksa aku pergi mencari di Pasar Tani.. Enak kan sesekali kita makan makanan yang berasaskan protin tumbuhan ini. Sambil aku nak bersiap untuk ke Pasar Tani sebentar lagi teringat aku satu artikel dari sebuah majallah kesihatan yang setiap hari aku langgan, mengatakan bahawa "SOYA PUNCA KETIDAK SUBURAN SEORANG LELAKI?"

Aku rasa berkemungkinan atau secara kebetulan. Tapi entahlah yer aku pun bukan pakar perubatan yang boleh membuat analisa seperti tu..




Lelaki yang mengamalkan diet sayur-sayuran berasaskan
soya dinasihatkan mengurangkan pengambilannya.
Menurut penyelidik, bahan digelar isoflavones
dalam soya yang menyerupai hormon seks wanita,
estrogen, dipercayai menjadi punca ketidaksuburan
dikalangan lelaki.

Penyelidik Amerika Syarikat mendapati
lelaki yang mengamalkan pengambilan
tinggi makanan berasaskan soya memiliki bilangan
sperma jauh lebih sedikit berbanding lelaki yang
tidak memakannya langsung.
Pengambilan soya secara sederhana semestinya
digalakkan tetapi tidak secara berlebihan
kerana soya juga memberikan kesan positif dalam
aspek kesihatan tubuh badan....

Terpulanglah samaada kita mahu mengamalkannya atau menjauhi diri dari makanan tersebut.......


*****************************


2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Salam.Makanan apa pun yang dimakan secara berlebihan tidak elok untuk kesihatan.Yang terbaik adalah mkn sekadar untuk tenaga.Bukan makan berlebihan

SEKALUNG BICARA berkata...

wksalam tanpa nama..

Memang la memakan makanan yang terlalu berlebihan banyak mudarat dari baiknya..

Pandai2lah manusia itu menikmati makanan yang di makan oleh mereka..

Apapun terima kasih komen tersebut..