Jumaat, 13 Mac 2015

RONDA-RONDA KE PULAU SINGA


Seingat aku hampir 19 tahun aku tak ketemu saudara aku kat Woodland dari Kota Singa...Peluang terbaik berjumpa juga akhirnya disebabkan anak lelaki aku yang no 3 dapat tiket murah untuk melawat USS (Univesal Studio Singapura).
Terbaiklah kemajuan yang di nikmati semasa ke Pulau Sentosa yang mana ketika aku pernah ke sana lebih kurang pada tahun 1981 , pulau ini ketika itu tiada apa-apa yang menarik. Kini Pulau Sentosa telah banyak berlaku perubahan yang menarik pelancung untuk bertandang kesana.







Anak perempuan sulungku.. dan anak lelakiku kali terakhir ke Singapura masing-masing bersekolah rendah.. tetapi kini dorang telah berumah tangga dan punya anak. Betapa cepatnya masa berlalu..



Tiap kali aku kerumah Shima pasti juadah makanan yang berat-berat disajikan untuk aku. Terima kasih atas hidangan sup tulang merah kambing dicicah dengan roti john dan juga martabak Singapura.




Amboi happynya cucu aku si Qaseh naik MRT...




Menantu sulung Ni pulak berangan nak jadi superman ...







Pulau yang dulunya pada era tahun 1980 yang tidak punya apa-apa daya tarikan...kini berbagai-bagai kemudahan telah dilakukan...









Walaupun pantainya ciput je bersebelahan dengan pelabuhan antarabangsa namun kebersihan dan keindahan semula jadi masih dikekalkan.






Tiba-tiba muncul pulak seekor burung merak..entah dari mana datang.. memang jarang dapat ketemu burung ni sebab selalu dia menyorokkan dirinya.




Patung singa... seperti patung yang didirikan untuk tujuan pemantauan aje....




















Kalau di ikutkan dengan kudrat orang muda, satu pulau aku jelajah.. Tapi apa nak buat dik kerana kaki ni masih sakit tidak banyak yang aku terokai...... setakat ni je gambar-gambar yang dapat aku titipkan disini... sehingga separuh jalan terpaksa menggunakan kerusi roda...




























Bukan nak puji negara orang cantek dan bersih.. tapi memang itu lah realitinya. Sistem pengangkutan dan undang-undang jalan raya mengikut peraturan.. Memang sejak dari tahun 1980an sampai sekarang peraturan tetap tidak berubah..Disiplin rakyat mereka sangat baik...














Sepanjang dua hari aku melawat Pulau Singapura dan Pulau Sentosa.. aku dapat menilai bahawa setiap kemajuan tak kira siapa pemerintah atau pentadbir dalam sebuah negara, disiplin dan etika perlu untuk menjadikan rakyat sesebuah negara menghormati undang-undang.
 Contohnya bila aku fikirkan Pulau Jerjak ....saiz keluasan antara Pulau Sentosa dan Pulau Jerjak hampir sama atau pun pulau2 yang berselerak di negara kita....mungkin satu masa nanti akan ada sesuatu  pembangunan yang lebih hebat dari yang terdapat di negara luar..




Tiada ulasan: