Rabu, 9 Jun 2010

TIDAK MAHU MENANGGIS LAGI





Selalunya aku mengadap komputer meja ku, aku layan facebook,tagged, blog kengkawan dan menulis blog picitan aku yang tak seberapa macam blog pun. Aku terima satu email dari seorang sahabat alam mayaku, aku layan dia seperti kawan-kawan yang lain. Mungkin aku seorang yang suka mendengar, jadi ramai yang sering menceritakan hal dan masalah mereka. Macam aku rasa seperti saorang pakar psykologi la pulak. Apa pun aku terus mendengar setiap keluhan rakanku ini.Mungkin ini satu dari rencah kehidupan yang perlu kita lalui.

Seperti biasa beliau akan menanyakan aku " Sudah makan ke Yong!... masak apa hari ni..Yong sihat !..saya menggangu ke.. asyik buzy je ym yong tu...". Aku ketawa je dalam hati berkata gak, bagusnya temanku ini sering menanyakan kabar aku, dan aku juga berdoa dia akan sihat dan ceria hendaknya. Tapi malam tadi aku seperti terkedu, terharu belum pernah dia menceritakan masalah peribadinya pada aku. Aku tetap setia mendengar butiran ayat-ayat yang dia tulis di ym aku. Sebak pun ada, sedih pun ada, namun aku tetap memberikan perhatian apa yang diluahkan oleh rakan ku ini.

"Yong sekarang kat rumah dengan sapa!.. anak-anak tak balik ker..Hubby masih outstation lagi erk... sian Yong selalu kena tinggal kan!.. Ya la Yong kita ni kadang-kadang udah tua-tua macam ni la akhirnya kehidupan kita kan Yong, selalu dipinggirkan oleh anak-anak, dulu masa diorang kecik-kecik kita sibuk membesar dan menyekolahkan mereka, kini mereka dah besar dan punya kerjaya masing-masing kita dah rasa sunyi pulak kan Yong!"... Eh.. pesal dia ni , aku rasa lain macam je, pasti dia ada masalah yang ingin dikongsikan dengan aku... Aku jawab apa yang dia tanya.. " Betul kita sekarang semakin berusia, semakin di lupakan, bukan bermaksud anak lupakan kita, tapi anak-anak akan meninggalkan kita kerana mereka punya kehidupan sendiri.
Jadi kita sebagai orang tua makin hari makin kesunyian ditinggalkan anak-anak, kalau adapun waktu cuti sekali sekali mereka balik menjenggah kita".

Rakan ku mengeluh seribu persoalan bersarang dalam fikirannya... "Kalau saya mati sekali pun saya tidak akan memberitahu anak-anak saya Yong!.. saya sentiasa on ym saya agar anak-anak menghubungi saya, tapi sampai sekarang seorang pun tak pernah menanyakan saya, saya sihat ker, saya dah makan ke, anak-anak saya semua dah berjaya jadi cik gu pun ada, belajar luar negara dan dalam negeri pun ada, tapi seorang pun tak memperdulikan saya Yong!. Saya sedih sangat, bukan saya abaikan tanggongjawab saya pada anak-anak saya, perbelanjaan persekolahan mereka saya tanggong sampai ke Universiti, tapi sekarang bila dah mereka bekerja saya hentikan perbelanjaan tersebut. Saya rasa ingin biarlah anak-anak menelepon ke atau tanya kabar pun sudah cukup buat saya, nampaknya mereka melupakan saya sepenohnya. Mungkin nasib Yong tidak seperti saya, kalau dah tua nanti saya di masukkan ke rumah orang tua la nampaknya".

Aku betul-betul terpukul, tak sangka dengan keceria rakan ku rupanya punya nasib dan kesedihan yang mungkin tidak boleh di bendung lagi.. Apa pun aku hanya mampu memberikan perangsang supaya dia banyak-banyak bersabar. Itu sudah cukup bagiku setakat itu yang termampu aku lakukan sebagai sahabat. Betul nasib kita akan datang kita tidak tau. Anak-anak telah kita berikan didikan agama,pelajaran dan kini mereka sendiri boleh menilai perkara yang sewajarnya terhadap kedua orang tua mereka. Aku pun berharap muga rakan ku diberikan kekuatan dan semangat, usahlah merintih diri dan banyakkan bersabar. Mungkin itu satu ujian Allah terhadap kesabaran nya.

SELAMAT HARI BAPA saya ucapkan kepada semua bapa-bapa di luar sana. Semuga kita sebagai anak-anak yang cemerlang akan menghargai jasa dan pengorbanan setiap titik peluh bapa kita. Hargailah mereka, tanpa mereka siapalah kita.


............................................................



1 ulasan:

noorss berkata...

salam yong,,
mmg laa yong,, kadang kadang kita ni di lihat ceria sahaja diluar tapi dihati tak sapa yang tahu,,,,,kita hanya boleh berkongsi sahaja tapi beban tu kita yang merasa....