Jumaat, 11 Jun 2010

APA KES NI... GILER KE




Seperti biasalah, rutin aku dalam seminggu adalah beberapa kali
aku akan menjadi pemandu kepada anakku. Maklumlah kekadang
nak parking kat Hospital Tuanku Jaafar Seremban tu bukan main
seksa nya.Pergi balik aku dah jadi macam strong pulak pasal memandu
ni. Kadang-kadang aku rasa jemu jer, dah puas dari masa anak aku
kecil lagi rutin ni aku lakukan, ingat dah berumur ni aku tak payah
lagi jadi pemandu tak bertauliah.

Hari ini memang mungkin aku tersalah perhitungan
Anak lambat keluar dari Unit Pembedahan mungkin banyak kes
yang dia perlu buat. Punyalah bosan menunggu. Sambil layan lagu
aku terfikir, mungkin hari ni anak aku akan buat locum kat Klinik
Kassim di Jalan Telawi.Tapi lambat sangat sempat ke!, dah dekat
pukul 6 petang pun.

Tak lama, anak aku keluar dan aku terpaksa menghantar
nya pula ke Klinik Kassim. Jenuh pusing-pusing sesat pulak!. Itulah
Along kata Klinik tu dekat Taman Tuanku Jaafar. Aleh-aleh pulak
di Ampangan. Mana lah aku penah kesana, lnilah pertama kali aku ke sini.
Kelewatan membuatkan along rasa bebal juga, kerana sesat punya
pasal.

Habis locum dalam pukul 10 malam. Aku start injen kereta untuk
ke Ampangan, semasa aku sampai di Klinik Kassim, Along sudah
menunggu aku dengan muka kelatnya. Penat lah agaknya tu, yelah
dari pagi rutin di Wad Hospital tak henti-henti, tambah pula sambung
buat locum. Hai entahlah orang bujang la katakan, pulun buat duit.

Semasa dalam perjalan pulang agak-agaknya dekat trafik light
bersebelahan Stadium Paroi, lampu merah bertukar hijau, aku pun
teruslah belok kekanan untuk ke arah bandar Seremban, rasanya
aku tidak tersilap belok kut, tetiba je terdengar bunyi hon kereta,
terkejut gak pesal apa aku ada buat salah ke!, aku buat tak kisah
jerlah, si along dah lama dibuai mimpi, penat nampaknya dia.
Laluan untuk balik kerumah aku memang memanjang lampu
isyarat jer, boring la pulak asyik berhenti saja.

Sampai satu lagi lampu isyarat tiba-tiba kedengaran pintu kereta
diketuk seseorang, Aku dah cuak, cepat-cepat aku kunyi kereta,takut
kalau-kalau jin berkepala hitam nak menganggu perjalanan aku.
Seorang mamat India menyuruh aku membuka cermin kereta, apahal
pulak dia ni, aku cuma mendiamkan diri je lah, takut aku nak buka
cermin tak pasal-pasal di buatnya sesuatu terhadap aku sapa yang
nak tolong aku nanti, mati katak aku dikerjakan oleh Jin kepala hitam
tu nanti.

"Buka pintu ni kakak!... please.. boleh tak kakak memandu elok-elok
sikit!, kakak bawak kereta cam tak de disiplin langsung, nasib tak
langgar kereta saya".

Eh!! pehal budak hitam ni, adakah aku nak langgar dia tadi,
dah la suka hati ketuk kereta orang, kalau kemik siap, aku kasi terajang
juga kang. Ingat aku takut, geramnya !!!!

Cih konon-konon nak tunjuk dia tu patuh peraturan jalan raya,
tak sangka aku dia mengikori kereta ku, Alhamdulillah nasib tak
jadi apa-apa,
aku cuma dapat katakan " Maafkan saya yer! saya tak
tau pun awak ada kat sebelah kereta saya"

Aku dah malas nak besar-besarkan cerita , lantaklah, tapi aku tahu
lorong yang aku lalui tu betul, kenapa mamat hitam ni nak
marah-marah. Mungkin dia ingat aku ni perempuan, tercabar ego dia kut.

Biasalah orang lelaki, kalau perempuan yang bawa kereta memotong pasti
mereka akan rasa marah dan ego mereka tercabar. Ingat semua perempuan
kena hormat dan mengekori je ke dari belakang kereta orang lelaki.
Kita pun nak juga cepat dan tidak terganggu perjalanan kita. Misalnya
kalau orang lelaki yang memandu tu pulak perlahan macam mana kita nak
ekori dari belakang!. Emm entahlah, kadang-kadang sikap seseorang
buat kita rasa macam orang perempuan ni mesti turut kata dan ikut
je apa yang dorang nak.

Cuma aku nak cerita sikit pengalam malam tadi kat sini. Mungkin
selepas ini aku perlu berhati-hati semasa memandu sorang-sorang
takut juga ada musuh yang tak diingini melakukan sesuatu terhadap
aku. Mintalah dijauhkan dari semua kemungkinan.



..................................................





Tiada ulasan: