Rabu, 17 Februari 2010

ISTIKHAMAH KAH AKU....



Perpisahan sementara




Dahulu aku selalu merunggut.Penat dan letih,bebal juga..mana tidaknya kenakalan dan kekecohan mereka membuatkan aku jadi seorang yang suka melepaskan kekusutan ini.Masakan aku jadi seorang yang tidak menghormati diri dan menunjukkan diriku seorang yang penyayang.Ohh apakah ini yang perlu aku tunjulkan!.Adakah aku seorang yang hipokrit dan ego!!,juga mungkin aku seorang yang tidak matang!,perlukah aku mengangkat martabat sebagai seorang wanita dan ibu kepada ke empat orang cahaya mataku....ermm..

Layananku saban hari agak padat..perlu berdikari atas kaki sendiri..menjaga mereka yang penoh dengan cabaran dan dugaan.Perlu mengejar masa dan kadang-kadang terlepas masa santaiku.Keutara,selatan,timur dan barat aku gagahi,menerjah kehidupan mereka yang berjauhan dariku,aku perlu lalui saat getir ini kerana mereka masih memerlukan kasih sayangku dan perhatianku.Jangan nanti dikatakan aku tidak peduli,oh tidak.. itu bukan cara ku.Bila ku dakap dan ku belai, aduhhh pasti keharmonian itu tidak akan berulang kembali...

Ingin sekali ku enjakkan masa supaya kembali pada kenangan silam..namun kita tidak boleh lagi mengundurkan waktu itu,, biar pun usia dan kehidupan ini berlalu dengan penoh nostalgia tapi segenap urat nadiku tidak akan berubah, sama seperti masa lalu.Kehidupan ini perlu diteruskan,menapak rindu mencengkam , ohh kenangan itu amat payah di lupai.Andailah aku sudah ditakdirkan begini aku pasrah....

Sebagai insan kerdil, sepi dan rindu pada mereka tetap bertahta disanubari..apakan dayaku, masa tetap akan meninggalkan kita walaupun dirasai ianya terlalu cepat, mereka mencari kehidupan dan kerjaya mereka.. sebagai orang tua hanya ku berdoa moga kalian tidak akan lupa diri dan jagalah segala tingkah laku walau kemana arah dan haluan kehidupan kalian,inilah kehidupan...kita sebagai hamba akan melaluinya...

Kadang-kadang aku rasa hidupku kosong dan sepi kesorangan..tapi aku perlu membiasakan diri begini jadinya..ruangan inilah tempatku mengabdikan suara hatiku.Walaupun aku tahu bicaraku ini kadang-kadang seperti orang yang hilang pedoman,tapi aku masih lagi waras.Cuma kadang-kadang terikut-ikut dik naluri yang jahat.. perlu istikhamah..

Aku masih ingat pesanan.."Barang siapa mengikhlaskan diri dalam
berbakti kepada Allah,sudah barang tentu Dia akan mempusakai mutiara
mutiara hikmah.Dan Dia akan menbentangkan jalan dan menguatkan untuk
memeliharanya.."

Tiada ulasan: