Jumaat, 22 Oktober 2010

DI BAWAH LINDUNGAN KEINSAFAN





Aku lihat
lembayung senja
memerah wajahnya
sedangkan aku menatap redup suasana
terlihat anak-anak kecil bermain riang
di sudut halaman nan permai
aku terusik satu luka lara
yang mungkin menjadi satu pengajaran
membisik ucapan keinsafan murni
Tatkala kisah itu aku imbau kembali
mungkin dirimu di kala ini diulit kesepian
tiada teman dan rakan bisa bicara
menghilangkan sunyi dan sebak di dadamu
aku pasti engkau disana sedang bertafakkur
mengadap keabadian yang MAHA ESA
usahlah engkau merasa hampa
tetapi harapkan NUR dari NYA
Kehidupan ini
ada kalanya membahagiakan
dan ada kalanya menyulitkan
tetapi aku tahu wahai teman
engkau pasti tabah dan cekal
dalam mengharungi dugaan demi dugaan
kerana apa yang berlaku
mungkin menjadi pengajaran dan pedoman buatmu
Kisah silam itu di buang jauh-jauh
itu cuma sejarah silam hidup mu
Kini engkau pandang dan renungilah
keindahan maya ini
bukan untuk ditangisi
akan keaiban diri
tetapi itu adalah hakikat
yang insan pasti tidak pernah lalai
insan pasti tidak pernah alpa
kita hanya sekelumit noda-noda
yang bertebaran di setiap penjuru
harus di insafi akan dosa itu
kelak keampunan pasti
hanya padanya
YA ALLAH, ENGKAU AMPUNI SEGALA DOSA-DOSA INSAN-INSAN
YANG BANYAK MEMBUAT ONAR DAN ENGKAU PERMUDAHKANLAH
KEHIDUPAN MEREKA-MEREKA YANG TELAH BERTAUBAT PADAMU.


***********************

Tiada ulasan: