Selasa, 11 Mei 2010

SIAPA DERHAKA SIAPA


Kisah dan tauladan.

Ayah mengatakan anaknya derhaka....
bagaimana dikatakan derhaka?..
Bagaimana hak sebagai seorang anak
terhadap ayahnya?....

Sianak wajar punya bunda..
keturunan yang baik
nama yang bermaksud...
bundanya juga harus arif Agama
Namun si anak berkata...

Ayahku tidak pernah melakukan
demikian....
Bundaku seorang zanjiyah yang berkulit
hitam...
Bundaku juga seorang bekas isteri orang
Majusi...
Aku dinamai Joul bermakna namaku
seekor Lipas...
Aku tidak pernah mengenal ayat-ayat
Tuhan...

Jadi bagaimanakah aku dikatakan
anak derhaka?...

Kerana sebenarnya ayahku
menderhakakanku sebelum aku menderhaka
pada ayahku..
dan ayahku juga telah merosakkanku sebelum
aku merosakkannya.....


kisah di zaman pemerintahan Khalifah Umar r.a.


.........................................

Tiada ulasan: