Isnin, 31 Mei 2010

AKU ADALAH AKU..




Tatkala aku menikmati kelazatan hidup
sehingga aku berada dalam rumahku
duduk bersama komputerku dan buku-buku
tiada sesuatu yang lebih mengembirakanku
daripada segala hiburan dan ilmu yang aku perolehi
maka aku tidak menghendaki selainnya
Hanya aku orang yang sunyi
dari hiruk pikuk kebisingan di luar

Maka mereka katakan padaku
" Engkau adalah orang yang penuh kedukaan"
padahal mereka hanya melihat
seorang Insan yang terlempar dalam kehampaan
Jika mereka katakan
bahawa aku ini sumber kehinaan dan kekecewaan
aku akan menjawab...
" Aku tahu Itu "
akan tetapi jiwa ku dibiarkan bebas
sebenarnya menanggung derita
Aku tidak menunaikan hak ' Pencipta '


Jika segalanya kutujukan untuk kerakusan
padahal semua adalah kepalsuan
Lantas apakah aku harus bersedih.. berduka lara
dan melakukan tindakan diluar batasan..
dan sebenarnya aku telah mengikuti jalan kebodohan
Sekalipun Iman mampu menjaga pemiliknya
dan pemiliknya menjaga Imannya
Iman itu tidak akan menjaga pemiliknya
jika mereka perlu sanjungan dan kemegahan
kerana sebenarnya
setiap jiwa telah terasa tersanjung
Akan tetapi
kebanyakan mereka menghinakan diri sendiri
dan mengotori diri dan jiwa mereka dengan ketamakkan
dengan keegoan
sehingga wajah mereka terlihat kesuraman dan kesedihan


........................................

Tiada ulasan: