Selasa, 2 Mac 2010

ROTI ROTI...

Hari ini aku rasa nak makan roti pulak.. teringat satu resepi, jadi aku pun buat sebuku roti bun.Pastikan aku nak roti aku gebu dan sedap dimakan. Nasib baiklah roti yang aku buat ni menjadi juga.

Aku ada petua untuk menjamin roti yang disediakan akan naik dengan elok.

1) Bagi mendapatkan hasil roti yg memuaskan, bahan2nya
perlu disukat dengan betul.

2) Pastikan kita menggunakan tepong yg berprotin tinggi

3) Teknik menguli dan membakar betul juga memainkan
peranan penting dlm mendapatkan hasil roti yang
lembut dan berkualiti

4) Pilihan yis yg baru dan terbaik amat penting

5) Gunakan 'bread softener' untuk mendapatkan
roti yg lembut serta gebu

6) Gunakan 'bread improver' ada dikedai2 untuk
memendekkan pengembangan doh,rasa yang
lebih enak serta lebih lembut.

7) Dlm proses mengadun doh,masukkan bahan2
kering didalam adunan dan buatkan lubang di-
bahagian tengah tepong.Kemudian barulah
dituang cecair untuk menguli.

8) Ketika mencampurkan adunan,pastikan kita
tidak memasukkan yis dan garam bersama2
kerana yis akan mati dan tidak aktif.

9) Menguli doh dengan mengunakan mesin
elektronik sgt mudah tapi boleh menggunakan
tangan,pastikan teknik yang digunakan adalah
betul.

10)Pastikan doh dicanai di atas papan canai yang
ditabur dengan sedikit tepong.Ketika menguli
lipatkan doh hala arah kita dan tolak adunan
kehadapan dengan tapak tangan.Kemudian
pusingkan doh ulang proses menguli ini selama
10 minit sehingga doh lembut,licin dan kenyal.

11)Sebelum membakar roti,pastikan doh kembang
dua kali ganda terlebih dahulu.

12)Bagi memastikan doh cepat mengembang
letakkan doh di dalam kereta dengan cermin
kereta tertutup ditengah panas.

13)Sebelum membakar roti pastikan ketuhar
dipanaskan terlebih dahulu kerana roti
memerlukan kepanasan yang maksimum
untuk kembang.

14)Bagi mendapatkan kulit roti yang lembut
pastikan kita menyapu permukaan roti
dengan mentega dan menutupnya dengan
tuala sehingga suam sebaik sahaja roti
tersebut telah masak.

Akhir sekali marilah makan roti aku ni tapi resepi roti aku tak sertakan lah...








Tiada ulasan: